Betreffende het verantwoord delen van de openbare ruimte

Categories

Imprimer cet article

15/09/2022 : EFUS : Nachtleven: discussies over het initiatief Ask Angela – preventie van seksuele intimidatie op lokaal niveau

29/10/21-08/11/2021: Secunews Nieuwsbrief 226: Praktische tips, alledaagse veiligheid.

27/10/2021: Interactive Forum “For Urban Passion” te Namen : programma 

Op 27 oktober vindt het Interactieve Forum plaats, waaraan dit jaar een vijftiental internationaal gerenommeerde sprekers deelnemen, waaronder Isabelle Baraud-Serfaty, Daniele Ietri en Laurence Eymard. Het Forum zal ook, zoals elk jaar, het kader vormen voor discussies, workshops en ontmoetingen.  

2020: Handboek “Gelijkheid van mannen en vrouwen in de openbare ruimte” van de FOD Binnenlandse Zaken.   

2019: Nationaal platform van de gemeenschapswacht: verslag van de vergadering van 3/10/2019, georganiseerd door de FOD Binnenlandse Zaken. Fragmenten: “het nationaal platform is nu meer een werkplatform, er staat slechts één punt op de agenda: de opleiding van gemeenschapswachters. In de zomer van 2018 onderging de wet 2 wijzigingen die gevolgen hebben voor de organisatie van de opleiding van gemeenschapswachters. Specifiek, deze 2 veranderingen zijn: 

  • Kandidaten voor gemeenschapswacht moeten slagen voor een psychotechnische test. 
  • Kandidaten voor gemeenschapswacht moeten slagen voor het examen.  

BEFUS-activiteitenverslag (2019) (onderdeel pv EI netwerk)/ BPS: Dagen die thematische ochtenden werden bij Brussel Preventie en Veiligheid (BPS) voor interne evaluatoren: 04/12/2018: thematische ochtend “conflictbemiddeling in de openbare ruimte”.  

BEFUS-activiteitenverslag (2019): “Voor een veilige en gedeelde openbare ruimte: Hoe gebruik je BeFUS vzw”/2 stappen:    

1) Centralisatie van de behoeften/problemen in verband met de openbare ruimte/De eerste stap voor de tenuitvoerlegging van een strategie ter bevordering van een veilige en gedeelde openbare ruimte is de centralisatie van de behoeften/problemen in verband met de openbare ruimte op één punt binnen de stad. Of het nu gaat om een burger die een beroep doet op een wethouder, een wijkagent die op de hoogte wordt gebracht van een probleem, een plaatselijke dienst (politieagenten, wegenwerkers, enz.) die een probleemsituatie constateert of het resultaat van een pro-actieve diagnostische aanpak, alle problemen/behoeften moeten worden samengebracht op een centraal punt in het lokale bestuur. 

Belangrijkste succesfactoren (BSF)   

  • Deze reflex om alle situaties/verzoeken naar een centraal punt te leiden moet bijzondere aandacht krijgen bij de tenuitvoerlegging van deze werkmethode omdat zij de INPUT zal vormen. Naast deze centralisatie moet worden voorzien in een systeem van communicatie (terugkoppeling) naar de dienst/persoon die aan de basis van de doorverwijzing ligt.   
  • Het centrale punt zal verantwoordelijk zijn voor het beheer van de verschillende kwesties in verband met de openbare ruimte, onder het gezag van de algemene directie van de stad en het college. Aan deze instanties moet verslag kunnen worden uitgebracht over de lopende werkzaamheden en zij moeten hun rol kunnen spelen bij de validering van de beslissende fasen (b.v. validering van de keuze van een plaats als prioriteit, validering van de keuze van een actieplan, enz.)    
  • Er zij op gewezen dat de problemen in kwestie interactief van aard moeten zijn. Als het om een eenvoudig technisch probleem gaat dat om een eenvoudige reactie vraagt, is het immers niet nodig deze coördinatie-inspanning te leveren (b.v. restauratie van een standbeeld, maaien van een gazon, enz.)   

2) Een typisch proces     

De belangrijkste succesfactoren (BSF)   

 

  • Bij de voorbereiding van het dossier is het noodzakelijk dat, in geval van een verzoek of een klacht van een burger, deze laatste kan worden ontmoet tijdens een onderhoud dat wordt gevoerd door de werknemer die met het beheer van het dossier is belast. Het zal ook van essentieel belang zijn de lokalen door middel van een veldobservatie te verkennen om de precieze configuratie van de lokalen te bepalen. Ook zal het nodig zijn de verschillende gebruikers van deze ruimte te ontmoeten om het inzicht in de situatie te verruimen en een meer globale visie op de situatie te krijgen.    
  • Als een meer diepgaande diagnose nodig blijkt, bestaan er instrumenten (vereenvoudigde onderzoeksmethoden) die in een stad kunnen worden uitgevoerd en waarmee situaties kunnen worden geobjectiveerd. De zogenaamde “populaire” raadplegingen zouden kunnen evolueren en een nieuw instrument voor situationele diagnose kunnen worden.    
  • Voor een goed informatiebeheer en een goede communicatie is het van essentieel belang een IT-instrument te kiezen dat de verschillende betrokken actoren onlinetoegang garandeert tot de lijst van gecentraliseerde plekken/plaatsen, de instrumenten voor actieplanning, de rapportage en de nota’s met feedback.   

Activiteitenverslag BEFUS (2018): Project Straatgeweld: de vzw BeFUS heeft een lijst opgesteld van ongeveer 100 praktijken/analyses/aanbevelingen in verband met de preventie van straatgeweld in stedelijke gebieden, die toegankelijk zijn in de Europese databank van het project http://streetviolence.eu/en heeft bijgedragen tot de eindpublicatie van het project en de verspreiding ervan. 

(2019) Terugblik op de 3 BeFUS-studiedagen:    

Deze twaalf interactieve workshops boden de gelegenheid om:  

  • Een intergemeentelijke, internetwerk- en multi-sectorale analyse van de openbare ruimte uitvoeren 
  • De standpunten en behoeften van de bestaande systemen doorkruisen 
  • De meest voorkomende problemen, de gemeenschappelijke behoeften (in termen van kennis, onderzoek, opleiding, partnerschappen, enz. 
  • Optimaliseren van het overleg tussen lokale overheden enerzijds en tussen lokale overheden en supra-lokale instanties anderzijds. 
  • Het beheer van de openbare ruimte is een belangrijk vraagstuk voor de gemeenten. Het is dan ook de taak van de gemeente om, in coördinatie met de verschillende plaatselijke diensten, de perceptie van de openbare ruimte door de burger te verbeteren door een strategie te ontwikkelen tegen het gevoel van onveiligheid, geïnspireerd op de behoeften van alle burgers. 

Activiteitenverslag BEFUS (2018): Naar aanleiding van de analyse van de resultaten van de enquête die in 2017 werd gehouden over de behoeften van onze leden, legt de Raad van Bestuur van BeFUS de thematische focus voor 2018 en 2019 op het verantwoord delen van de openbare ruimte en het beheer van de openbare rust, die we zullen analyseren in nauwe samenwerking met de lokale verkozenen en de professionals die hen ten dienste staan, met de inbreng van de waardevolle expertise van onderzoekers en BeFUS-partners tijdens 3 dagen van uitwisselingen.     

  • 100 deelnemers uit 27 Belgische steden en gemeenten, 2 plenaire zittingen en 2 sessies van 3 workshops   
  • Evaluatie en redactie van de procedure   

Naast het organiseren van uitwisselingen van praktijken voor de leden van BeFUS en hun lokale en supra-lokale partners, hebben deze nationale werkdagen ook tot doel een gezamenlijk actieplan voor de steden op te stellen, dat tot stand komt tijdens de interactieve workshops die tijdens elk van de drie dagen worden voorgesteld en dat het mogelijk maakt een intergemeentelijke, internetwerk- en multisectorale analyse van de openbare ruimte uit te voeren en de standpunten van de “multi- agentschappen” over de problemen in verband met het beheer van de gedeelde openbare ruimte en de behoeften van de bestaande mechanismen voor het vreedzaam beheer van deze ruimten te kruisen. 

1/ maart 2018 (21/03/2018) Mechelen: 

  • De rol van burgemeesters inzake het verantwoord delen van de openbare ruimte en de openbare rust, Bart SOMERS, burgemeester van Mechelen 
  • Openbare ruimte en verantwoord gebruik ervan: contextualisering, problemen en heropduiken in publieke debatten, Pierre VANDERSTRAETEN, hoogleraar en vice-decaan van de faculteit Architectuur, Architectonische Ingenieurswetenschappen, Stedenbouw LOCI, UCL 
  • 3 workshops om uit te kiezen: 
  • Workshop 1: Observatie van de openbare ruimte als inspiratiebron voor de planning: observatiemethode en prospectie, analyse-instrumenten gericht op het project, onder leiding van Sabine GUISSE, architect, onderzoeker aan de ULB (2006-2012) en verbonden aan de Cel Architectuur, Departement Infrastructuur van de Waalse Federatie in Brussel (“Spatial empowerment” project, met als doel het ontwerpen van inclusieve ontwikkelingen, die de pluraliteit van gebruikers toelaten om op een gemakkelijke manier deel uit te maken van de openbare ruimte”) 
  • Workshop 2. Lokale instrumenten voor het verzamelen van gegevens over de openbare ruimte, onder leiding van Veerle BERX, directeur van de vzw BRAVVO en preventieambtenaar van de Stad Brussel, en Benoit QUITTELIER, STRADA-projectmedewerker, Steunpunt voor de Brusselse daklozensector. (“behoefte aan een gecentraliseerd instrument voor gegevensverzameling”).   
  • Workshop 3. Lokale praktijken van multidisciplinaire gegevensanalyse en het delen van diagnoses over de openbare ruimte, onder leiding van Werner VAN HERLE, preventieambtenaar van de stad Mechelen en Kristof PEETERS, adviseur sociaal-ruimtelijke planning bij de Dienst strategische coördinatie van de stad Antwerpen (“Falconhoven”: vastgoedproject geconcretiseerd om een echte openbare ruimte te creëren en Michel Willemsplein: herinrichting van het plein om de territoriale veiligheid te verhogen en conflicten te verminderen”) 
  • De rol van de gedeelde openbare ruimte: 10 concrete toepassingen aan de hand van de “Gids voor de Brusselse openbare ruimte”, Annelies KUMS, Architect Saint Luc KUL en coördinator van de cel   
  • Samenvatting van de workshops in plenaire zitting en conclusies, aanbevelingen. Uitnodiging voor de 2e BeFUS-uitwisselingsdag over het verantwoord delen van de openbare ruimte, Bernard CLERFAYT, voorzitter van BeFUS en burgemeester van Schaarbeek

2/ juni 2018 (7/6/2018) NAMUR “Uitdagingen en lokale antwoorden voor het verantwoord delen van de openbare ruimte”: Workshops: 

  • Welke burgerparticipatie voor een duurzaam beheer van de gedeelde openbare ruimte? stellen Nicolay (directeur van de onderzoeksafdeling van de Association du Management de Centre-Ville – AMCV vzw), Vincent Berhin (coördinator van de CLAS – Cellule Locale d’accompagnement scolaire – d’Elsene-Prévention), Lucie Augsbourger (medewerkster van de CLAS – Cellule Locale d’accompagnement scolaire – d’Elsene-Prévention), Olivier Sire (coördinator van het project “Urban Markers”, Faculteit Architectuur La Cambre Horta ULB) 
  • Hoe kan het effect worden gemeten van lokale acties op het verantwoord delen van de openbare ruimte? (SOCPREV en Egregoros) 
  • Hoe kunnen de verschillende diensten samenwerken om de openbare ruimte beter te delen? Stéphanie Scailquin (schepen van sociale cohesie van de stad Namen), Florence Croughs (preventieambtenaar van Sint-Pieters-Woluwe en coördinator van de PAJ vzw) en Mustapha Boudchich (sociaal referent MIVB-coördinator van het tramveiligheidsproject) (“Tramveiligheidsproject: ontstaan uit de samenwerking tussen de gemeente Sint-Pieters-Woluwe en de MIVB om het probleem van de verkeersveiligheid rond scholen aan te pakken 
  • Welke communicatie met de gebruikers van de openbare ruimte? Alain Magnee (inspecteur van Team HERSCHAM, binnen de cel administratief en operationeel beheer, 2e afdeling, District 1 van de politiezone Brussel-Hoofdstad Elsene)

3/ december 2018 (11/12/2018) BRUSSEL: “Lokale innovaties voor een verantwoord delen van de openbare ruimte”: Workshops 

  • Innovatieve (in)formele structuren en effecten voor een duurzaam en verantwoord gebruik van de openbare ruimte: Benno Gekiere, voorzitter van het RIQ/BIN Kenniscentrum (“Burgerparticipatie: noodzaak om burgers te betrekken bij de veiligheidsketen en bij preventiemechanismen om het gevoel van veiligheid te vergroten”) 
  • Innovantieve transformaties van de openbare ruimte: Tim Devos, bouwkundig ingenieur, stedenbouwkundige en doctor in de sociale geografie (KUL), Endeavour Office (platform voor sociaal-ruimtelijke innovatie), Marie Pelaez Ruiz, hoofd van de dienst preventie van de stad Bergen 
  • Innovatieve partnerschappen tussen gemeenten, politie en particuliere sector: Thierry Charlois, projectleider van de afdeling nachtbeleid, gebruikersrelaties van de Directie democratie, burgers en territoria (DDCT) van de stad Parijs,   
  • Innovatief interdepartementaal overleg over de planning en het delen van de openbare ruimte: Medy Sejai, directeur van de dienst Openbare ruimte en mobiliteit van de stad Montreuil, Fabrice Fussy, hoofd van het nationaal observatorium voor criminaliteit in het vervoer van het Franse ministerie van vervoer) en Catherine Van der Straeten, preventieambtenaar van Vilvoorde 
  • Innoverende burgerparticipatie in de openbare ruimte: Monica Diniz, hoofd preventie, veiligheid en internationale betrekkingen, gemeentepolitie, Stadscollege van Lissabon

2018: Algemene vergadering van EFUS over het thema openbare ruimte (programma). Positionering van DeFUS (Duitsland).   

18/01/2018: Scoping Urban Security (Europese Commissie), workshops over een veiliger openbare ruimte.   

2016: Referentiegids: Gender & publieke ruimte, vragen te stellen en relevante indicatoren te bouwen voor een gelijke stedelijke omgeving”, uitgevoerd door de Service égalité intégration inclusion (SEII) – Direction Démocratie Citoyens Territoires (DDCT) – Burgemeester van Parijs. 

Activiteitenverslag BEFUS (2016-2017): Het in 2007 opgerichte netwerk van stadsbendes verenigt preventieambtenaren van 6 gemeenten die het meest betrokken zijn bij of belang hebben bij de problematiek van de stadsbendes, vertegenwoordigers van de 6 politiezones die gespecialiseerd zijn in jeugdcriminaliteit en/of stadsbendes, en een vertegenwoordiger van het parket van Brussel (referentiemagistraat voor stadsbendes (grote en/of kleine afdelingen). Dit netwerk heeft tot doel de uitwisseling van informatie te optimaliseren, de situatie te inventariseren en de risico’s in verband met stadsbendes te analyseren.   De problemen in verband met BU’s, d.w.z. conflicten tussen bendes in de openbare ruimte, zijn sinds 2010 aanzienlijk afgenomen en komen sinds 2011 zelfs niet meer voor.  Dit netwerk is sinds 2014 niet meer bijeengekomen, gezien het gebrek aan behoefte.  Dit intersectorale netwerk heeft derhalve geen perspectieven voor 2017, aangezien er geen behoefte is om over dit thema bijeen te komen.     

02/02/2015 : Lokale raadpleging : Properheid Gaucheretplein : vragenlijst 

2014: studiedag georganiseerd door de vzw Diogènes op 25 maart 2014, ter voorstelling van de studie “Dakloosheid en openbare ruimten”. Actieonderzoek over de problematiek van de aanwezigheid van daklozen in de Brusselse metro. Dit onderzoek, dat een lokale en concrete analyse van de situatie in de metro voorstelt, roept vragen op die onvermijdelijk betrekking hebben op alle openbare en semi-openbare ruimten (stations, parken, parkeerterreinen, straten, enz.).  

2013: Daphne-programma van de Europese Commissie, het project had tot doel kennis, beleid, acties en academisch werk samen te brengen in een onlinedatabank. In de publicatie (2013) “EU Street Violence: Youth Groups and Violence in Public Space” worden de resultaten van het project gepresenteerd. Doel is plaatselijke beleidsmakers in staat te stellen een beter inzicht te krijgen in de kwesties die bij dit verschijnsel een rol spelen en in de verschillende beleidsmaatregelen en strategieën die bestaan om de integratie van jongeren als individuen en als leden van groepen te bevorderen. 

19-20/03/2013 : Beheer van de territoriale veiligheid 

2012: BeFUS vzw studiedag op 25/01/2012 gewijd aan bemiddeling: “Welke kenmerken voor een bemiddelingsdienst open voor de publieke ruimte? “Op initiatief van het Netwerk van Plaatselijke Bemiddelaars van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Federatie van Franstalige Buurtbemiddelaars. Handelingen van het colloquium.   

Activiteitenverslag BEFUS (2011): Het DAPHNE III-project “EU RECO STREET VIOLENCE”, in partnerschap met de FFSU, heeft tot doel een “neutrale” gegevensbank op te zetten met analyses, aanbevelingen en acties in verband met het door jeugdbendes in steden in Europa gegenereerde geweld, zodat de Europese steden deze als besluitvormingsinstrument kunnen gebruiken. Het andere “resultaat” zal een publicatie en een conferentie zijn, die een meer politiek aspect zullen hebben, om de beste praktijken onder de aandacht te brengen met een bepaald aantal aanbevelingen waarover overeenstemming zal moeten worden bereikt, en die op de website zullen worden geplaatst. In dit verband heeft BEFUS deelgenomen aan de vergaderingen van dit project, die in juli in Parijs, in oktober in Nantes en in november 2011 in Parijs hebben plaatsgevonden.   

2010: “Samen optreden tegen onveiligheidsgevoelens” Praktische handleiding voor lokale actoren (BEFUS, VVSG, FRB) Antwerpen (2003): project “de stem van de buurt” beoogt de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen.   Het principe? Een wijk wordt “geparcelleerd” door verschillende mensen, met verschillende middelen, om de kwaliteit van het leven te verbeteren. De overheid nodigt bewoners uit om mee te doen, aan de hand van vier thema’s: een veilige, schone, gerenoveerde en prettige buurt. Zowel het enthousiasme van de bewoners als de goede samenwerking tussen de stadsdiensten en de maatschappelijke organisaties maken dit project tot een succes.  De doelstellingen – de bewoners stimuleren om verantwoordelijkheid voor hun omgeving op te nemen en de stad dichter bij de burgers brengen – zijn grotendeels bereikt. In 2008 werden 28 acties uitgevoerd in 20 Antwerpse wijken.