Schoolondersteuning binnen de scholen 

Categories

Imprimer cet article

11/07/2018: themadag “strijd tegen schooluitval” georganiseerd door Brussel Preventie en Veiligheid (BPV) voor interne evaluatoren, met Perspectief Brussel (zie BeFUS activiteitenverslag 2019)

 2017: Pacte project: voor excellent onderwijs: presentatiedossier:   

  • 5 strategische assen van het PACTE  
  • Leidende beginselen voor de uitvoering van het pact 
  • 4 sterke overtuigingen over de rol van scholen en hun evolutie

2016: Inventaris van de scholen in de Stad Brussel (Bravvo’s Nota Bene-preventiedienst voor vroegtijdige schoolverlaters): https://bravvo.bruxelles.be/nota-bene-pour-trouver-sa-voie-lecole#:~:text=Nota%20Bene%20is%20geadresseerd%20aan%20de,nabije%C3%A9%20is%20neutraal%20en%20gratis  

2016: notities BEFUS-netwerk voortijdige schoolverlaters: praktijk “schooldossiers” + activiteitenrapport 2014 van het netwerkhttp://accrochagescolaire.brussels/service-ecole/partenaires  

2016-2017: notities van het BeFUS-preventiemedewerkers netwerk over het studieproject voortijdige schoolverlaters en het PASS-websiteproject met thematische zoekmachine over hulp en ondersteuning op school: www.pass.irisnet.be  

2014: Opvoeders in het schoolmilieu (Québec): schoolopvoeders vertonen, onder dezelfde beroepstitel, een grote diversiteit aan profielen, diploma’s, opdrachten en werkkader. Notitieboek van schoolopvoeders.  

2014: Studiedag over de impact van het plaats-tekort in het Brussels basisonderwijs, georganiseerd op 27/11/2014 in Anderlecht door BeFUS vzw en haar netwerk van Brusselse gemeentelijke schooldiensten: Verslag van de studiedag. Verschillende perspectieven en verschillende machtsniveaus werden (opnieuw) gepresenteerd. Programma. 

2011: Colloquium 16/02/2011 “Drop out of school”. In het kader van het SOLSA-netwerk hebben Solidarité Savoir, Pour la Solidarité en het Centre Régional du Libre Examen de balans opgemaakt van wat er is bereikt in de strijd tegen schooluitval en de verschillende structuren geraadpleegd zodat zij hun initiatieven konden presenteren, gezamenlijk de situatie van jongeren konden analyseren en konden nadenken over nieuwe wegen voor gecoördineerde actie. Na te hebben geluisterd naar getuigenissen van jongeren die de school hebben verlaten (rondetafel 1), werden de acties en partnerschappen ten gunste van voortijdige schoolverlaters (rondetafel 2) besproken en werd nagedacht over beroepsintegratie als middel om jongeren weer naar school te krijgen (rondetafel 3). De minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Charles Picqué, sloot de besprekingen af en legde zijn prioriteiten op dit gebied voor.  

16 en 17 maart 2011: Colloquium Stad Charleroi “geweld op school” met de steun van de FOD Binnenlandse Zaken. 

Manifest “veiligheid, democratie en steden” (EFUS) (2010). Aanbeveling: Scholen falen in hun opdracht wanneer zij jongeren die de school hebben verlaten, buiten beschouwing laten.   

De gids voor preventie in België (2010) (BeFUS), gepubliceerd ter gelegenheid van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. Praktijk in Gent: de “schoolspotters” zijn bekend bij de leerlingen/studenten en het schoolpersoneel.  Zij geven advies en praten rechtstreeks met jongeren wanneer zich een probleem voordoet, werken voor en na schooltijd en rond het middaguur, geven advies aan slachtoffers van geweld/pesten en helpen hen.  Zij fungeren als bemiddelaars in geval van agressie, hun aanwezigheid moet de spanning verlichten; zij zijn op de hoogte van de problemen die zich in het gebied voordoen.  Ze grijpen in de klassen in met een spel.  De originaliteit van dit project bestaat erin deze jongeren de mogelijkheid te bieden hun studies te hervatten terwijl zij werken.